۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

نیمی از شهر ونیز به زیر آب رفت!

مرکز مطالعات جزر و مد ونیز اعلام کرد،‌بالا آمدن 131 سانتی‌متری سطح آب در این شهر، منجر به فرورفتن 45 درصد از فضای آن به زیر آب شد.

میدان سنت مارک، که یکی از میادین معروف این شهر محسوب شده و از نظر جغرافیایی و شهر سازی در نقطه‌ای مرتفع قرار داشته است نیز یکی از اماکن به زیر آب رفته این شهر محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان، شهر عصر رنسانس ونیز در فاصله سال‌های 1993 تا 2002،‌ 50 سیلاب را تجربه کرده است. اما سیلاب چهارم نوامبر سال 1966 که منجر به بالا آمدن سطح آب تا ارتفاع 1.94 متر شد، فاجعه‌بارترین سیل و فرورفتگی این شهر محسوب می‌شود.

آب گرفتگی کنونی شهر ونیز درحالی صورت گرفته است که سال گذشته اقداماتی جهت جلوگیری از به زیر آب رفتن برخی اماکن و بناهای این شهر از سوی مقامات محلی انجام شده بود. اقداماتی همچون قرار دادن تیرهای نگهدارنده در زیر هر یک از سازه‌ها به منظور بالاکشیدن یک متری ساختمان‌ها که باتوجه به حوادث کنونی نتیجه‌ای در بر نداشت.

خطر فرو رفتن ونیز به زیر آب تا حدی است که یونسکو در آوریل سال 2007،‌این شهر را یکی از چند میراث تاریخی تحت خطر جهان به دلیل تغییرات گسترده آب و هوایی اعلام کرده بود.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر