۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

استاد احمد قابچی با حدود 80 سال فعالیت جدی در ساخت سفالینه های لعاب دار و تربیت شاگردان ارزشمند خدمات زیادی در جهت حفظ فرهنگ و هنر بومی و ملی انجام داده است.

این استاد برجسته ساخت سفال که سالها سفالینه های زیبایی با تکنیک خاک سفید و لعاب آبی فیروزه ای و همچنین لعاب شفاف می ساخت، توانست با همکاری خانه سفال و هنردوستان جوان استان، این هنر کهن را زنده نگاه دارد و به ترویج آن کمک کند.

شاگردان بسیاری از حضور استاد عباس قابچی بهره برده و امروز نام و یاد ایشان در دل و ذهن تمام هنردوستان و هنرمندان آذربایجان شرقی و ایران زمین زنده است.

کارگاه سفالگری برادران قابچی از معدود کارگاه‌های سنتی سفالگری منطقه می‌باشد، که از سال 1327 در محله سرخاب تبریز فعالیت می نماید.

 تولیدات این کارگاه که توسط استاد مرحوم قابچی ساخته می شد، شامل ظروف سفالین کاربردی از جنس خاک سفید (کائولن منطقه زنوز مرند) که با پوشش لعاب شفاف فیروزه و یا لعاب شفاف بی‌رنگ و توسط چرخ سفالگری ساخته و پرداخته می شوند.

 کلیه مراحل ساخت سفال اعم از تهیه خاک، گل و لعاب و همچنین ساخت و پخت و لعاب‌زنی، توسط برادران قابچی انجام می‌پذیرد.

مرحوم استاد عباس و برادر مرحومشان احمد قابچی این هنر را از پدر خود استاد محمد قابچی در زنوزفرا گرفته و در سالهای پر شمار فعالیت خود ‌آن را به شاگردان مشتاق آموزش داده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر