۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

اطلاع رسانی

اطلاع رسانی یکی از همکاران


اخیرا دبیر انجمن سرطان ایران مصاحبه ای را انجام داده بود که برخی جراید آن را منتشر کرده و من نیز خلاصه آن را برای برخی همکاران از طریق شبکه داخلی ارسال نمودم .موضوع این مصاحبه در خصوص گسترش سرطان دستگاه گوارشی در کشور و بخصوص شهرهای شمالی کشور در اثر افزایش مصرف کودهای نیتراته و فاضلاب و سموم در کشاورزی و باقیماندن آن در محصولات کشاورزی (از جمله سیب زمینی ، پیاز و سبزیجات و...) بود . لذا بنا به درخواست برخی همکاران برآن شدم تا برخی توصیه ها دراین خصوص و کاهش خطرات و بطور کلی افزایش بهداشت آب و غذا ارائه نمایم .


 


1-از خرید سیب زمینی و بطور کلی میوه جاتی که اندازه خیلی بزرگ دارند حتی الا مکان خودداری نمایید .


2-اگر قصد پخت سیب زمینی بصورت سرخ کرده را دارید پس از ریز کردن سیب زمینی حداقل به مدت 15 دقیقه آن را درآب ولرم خیسانده و سپس دو بار آبکش نمائید.


3-اگر قصد پخت سیب زمینی بصورت آب پز دارید ما نع از ته کشیدن آب ظرف و به اصطلاح کبابی شدن سیب زمینی شوید ( بدلیل جذب ترکیبات نیتراتی آب به داخل سیب زمینی علاوه بر ترکیبات نیتراته خود سیب زمینی ) در صورت لزوم می توانید پس از 10 دقیقه جوشیدن اقدام به تعویض آب ظرف نموده و سپس تا ته کشیدن آب سیب زمینی را بپزید . بطور کلی از پخت غذا با مصرف آب زیاد ( جوشیدن و کم شدن آب و سپس ریختن آب تا حد پخت ) پرهیز نمائیم و در این خصوص استفاده از زود پز مناسب تر است .


4-تا حد امکان سبزیجات را 15 -20 دقیقه خیسانده و سپس چند بار آبکش نمایید .


5-سعی نمایید همیشه باغچه کوچکی داشته باشید و اقدام به کشت سبزیجات در اشل کوچک نمایید ( این کار می تواند در بالکن تراس یا پشت بام باشد ). خوردن مقدار کمی سبزی سالم بهتر از خوردن مقدار زیادی سبزی ناسالم است .


6-توجه داشته باشید که سالم بودن تمام میوه های داخل یک جعبه ( از لحاظ کرم خوردگی ) نمی تواند نشانه مرغوبیت آن باشد و شاید نشانه مصرف بیش از حد سموم آفت کش در کشت آن محصول باشد .


7-اگر به هر دلیلی آب شرب را می جوشانید از جوشاندن زیاد بپرهیزید . جوشیدن به مدت کم میتواند در کاهش سختی و حذف ترکیبات الی فرار از جمله تری هالو متان ها مفید باشد اما چون نیترات و برخی ترکیبات خاصیت تبخیر و ترسیب ندارند با کاهش حجم آب در اثر تبخیر ( جوشیدن زیاد ) تغلیظ می شوند. قابل توجه افراد به اصطلاح چای خور که همیشه سماور جوشان در منزل یا محل کار دارند با جوشاندن زیاد و کاهش حجم آب سماور میزان نیترات چای مصرفی تان را افزایش می دهید ( در نمونه آزمایش تصادفی به تغلیظ شدن نیترات تا 4-3 برابر آب شرب اولیه در سماوری برخورد نمودم .)


التماس دعا    علیرضا حق ره


 


خبر مرتبط : گسترش سرطانهای دستگاه گوارش بواسطه کودهای نیترات در کشور

۲ نظر:

  1. سلام،تشکراززحمات دوستان،اون قسمت سماورخیلی مفیدبود،من هم اطلاع رسانی کردم.

    پاسخحذف
  2. ممنون.جالب بود
    عرض کنم احتمالا منجر به بزرگنمایی بیولوزیکی هم میشه.

    پاسخحذف