۱۳۸۷ آذر ۱۲, سه‌شنبه

شکست یک سد

سد درحال ساخت شهربیجار که عملیات ساخت آن از سال ‪ ۸۳‬آغاز شده‌است پس از بهره برداری آب شرب مورد نیاز جمعیت بیش از ‪ ۷۰‬درصد استان گیلان را به مقدار ‪ ۱۶۵‬میلیون مترمکعب در سال تامین خواهد کرد. تونل انحراف آب سد مخزنی شهربیجار ‪ ۶۱۱‬متر طول دارد و قطر تمام شده آن ‪۶/۸۰‬است و این تونل با چند فرازبند و نشیب بند امکان انحراف و خشک کردن مسیر رودخانه را برای عملیات بدنه اصلی سد فقط در شرایط عادی فراهم می کند در حالیکه در دو شبانه روز گذشته‌در استان گیلان بیش از ‪ ۱۰۰‬میلیمتر باران باریده و این بارش باران همچنان ادامه دارد.برخی روستاییان حاشیه سد شهر بیجار گیلان درتخلیه‌منازل خود مقاومت می‌کنند.


مردم نگران و مضطرب از هر لحظه سرازیر شدن آب پشت سد بیجار هستند.مرعشی نماینده مردم شهرستان رودبار  با ابراز نگرانی از شرایط و وضعیت سد بیجار گفت: با توجه به بارندگی های بیست روز اخیر مقاومت این سد در برابر حجم بالای آب کم شده است و از آنجائیکه این سد یک سد خاکی و انحرافی می باشد هر لحظه امکان سرازیر شدن آن وجود دارد. وی با بیان این مطلب که در حال حاضر خروجی های این سد بازنگه داشته شده اند تا کنترل کامل بر خروج آب صورت بگیرد، افزود: عدم توجه و تامین اعتبار به موقع این پروژه موجب شد تا شکل کار در سرعت کمتری صورت بگیرد و با توجه به اینکه این سد در منطقه بلوکات که یکی از پر باران ترین مناطق می باشد واقع شده است و به عنوان یک سد بتونی پیش بینی شده بود باید با تسریع در کار این پروژه سریعتر به بهره برداری می رسید. صمد مرعشی با اشاره به اینکه هیچگاه نباید مسئولین استانی و ملی اجازه دهند مردم در محل زندگی خود در استرس و تشویش به سر ببرند خاطرنشان کرد: از آنجائیکه این مساله از یک ماه پیش موجب نگرانی مردم این منطقه شده بود، خصوصا با رئیس جمهوری و وزارت نیرو پیگیر این مساله بوده ام. گفتنی است در پی بارش سیل آسای باران و بالا آمدن آب سد بیجار 5 هزار نفر از اهالی و ساکنان این منطقه در محاصره سیلاب قرار گرفته اند.


احتمال شکستن سد شهر بیجار رودبار بیش از ‪ ۹۸‬درصد است .بخشدار شهرستان رحمت آباد و بلوک و مسوول ستاد حوادث شهرستان رودبار گفت: ‪ ۹۸‬درصد احتمال شکسته شدن سد خاکی شهر بیجار به علت شدت بارندگی قطعی است. "سلطانعلی صفری" افزود: هم اکنون کلیه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه، نیروهای راه وترابری و هلال احمر در منطقه برای جابجایی مردم روستاهای پایین دست سد شهر بیجار تلاش می کنند. وی خواستار همکاری مردم منطقه روستاهای در معرض خطر برای تخلیه منازل خود شد.


دهها اتوبوس و مینی بوس عازم تخلیه ساکنان حاشیه سد خاکی شهر بیجار شدند.


حدود یک متر تا لبریز شدن سد شهر بیجار باقی است .

۱ نظر:

  1. سلام. وبلاگ قشنگی دارین.
    سايتي براي كسب درامد. فرم زير رو پركنيد. http://www.mi118.com/Register.aspx?Ref=90534

    پاسخحذف